Zo spacáka do Afriky

03.04.2013

Píše sa rok 2005 a na námestí v Dolnom Kubíne sa fantastická štvorka – Jurovčík, Šulej, Kovalčík a Fides – rozhodla podnikať vo finančných službách. Dohodli sa, že rozbehnú klientske centrum, sklo a oceľ, v Bratislave. Túto dobu možno nazvať i dobou uvedomenia si neuveriteľného potenciálu finančnej služby. Najskôr z pohľadu klienta, potom z pohľadu spolupracovníka – objektívne a nezávislé posúdenie vtedajších možností a cieľov, ktoré zaručovali už vtedy lepšiu službu než podmienky na trhu.

Píše sa rok 2005 a na námestí v Dolnom Kubíne sa fantastická štvorka – Jurovčík, Šulej, Kovalčík a Fides – rozhodla podnikať vo finančných službách. Dohodli sa, že rozbehnú klientske centrum, sklo a oceľ, v Bratislave. Túto dobu možno nazvať i dobou uvedomenia si neuveriteľného potenciálu finančnej služby. Najskôr z pohľadu klienta, potom z pohľadu spolupracovníka – objektívne a nezávislé posúdenie vtedajších možností a cieľov, ktoré zaručovali už vtedy lepšiu službu než podmienky na trhu.

„Nevedeli sme ako, ale strašne sme chceli,“ začína rozprávanie Marek Fides, Team Manager. „Boli sme presvedčení, že služba, ktorú centrum poskytuje, je výnimočná, a zároveň potenciál trhu bol obrovský. Začiatky boli náročné. No teraz, v roku 2013, v 6-hviezdičkovom hoteli v Juhoafrickej republike znovu sedíme všetci štyria a dohadujeme ďalšie kroky nášho spoločného podnikania.“ Už to nie je len vízia „sklo a oceľ“. Už to nie je len o štyroch ambicióznych ľuďoch, ale o tíme so 140 profesionálmi.

„14. až 21. februára 2013 sa stala zásadná udalosť – zmenil sa vek,“ zapája sa Senior Manager Libor Kovalčík. „Nie že by spadol meteorit, ale pre náš tím sa zimnou cestou PARTNERS GROUP SK v Juhoafrickej republike symbolicky ukončila prvá éra spoločného podnikania, a zároveň sa začala nová. Tú prvú môžeme pokojne nazvať ,zo spacáka do palácaʻ. Ako začínajúci podnikatelia, keď sme si určovali priority, rozhodovali sme sa, do čoho chceme investovať. Pri otváraní pobočky sme dali prednosť kanceláriám pred vlastným bývaním. Keďže pochádzame z Oravy a v Bratislave sme neboli doma, spacák v kancelárii sa na dva roky stal naším druhým domovom.“

Marek Fides dopĺňa: „Uprednostnili sme biznisový cieľ pred osobným, čo sa nám neskôr potvrdilo ako veľmi správny krok. No naším bytom bola kancelária – budík o ôsmej, upratanie spacákov a od deviatej prvé pohovory a klienti. To bol náš režim dva roky.“

Nominácia tohto tímu na cestu do JAR a ubytovanie v luxusnom hoteli bola pre štyroch podnikateľov jednou z odmien za vytrvalosť. Vytrvalosť je schopnosť zachovať si postoj bez ohľadu na výsledky. Samozrejme, že boli aj obdobia, keď výsledky neboli presne podľa predstáv. No práve vytrvalosť a schopnosť udržať si orientáciu, „focus“, priviedla troch z tohto tímu do Riaditeľskej rady a štvrtého na najlepšiu cestu do nej. V Juhoafrickej republike si spoločne vychutnali zážitky a neopakovateľnú atmosféru, no i naštartovali novú éru. A to všetko s tými najdôležitejšími v živote.

„Pamätám sa na radu najväčšieho investora všetkých čias Warrena Buffetta, ktorý vyhlásil: Nepracujte pre peniaze, ale nechajte peniaze pracovať pre vás,“ hovorí Michal Jurovčík, Senior Manager. „Táto veta ma sprevádza stále, hoci sa odvtedy veľa zmenilo. Uvedomil som si, že pokiaľ má nezávislá informácia takú hodnotu u mňa a mojich peňazí, musí byť nutne vyhľadávaná aj ľuďmi okolo mňa. To som ešte netušil, že povedomie o službe je také neznáme, že presadenie sa nie je len o informácii ako takej, ale aj o zručnosti túto informáciu posunúť ďalej. Snažil som sa teda v začiatkoch dať vedieť čo najväčšiemu počtu ľudí o sebe a o tejto možnosti. Aktivita totiž vždy prinesie výsledok, denne som absolvoval aj desať stretnutí, čo znamenalo po čase vyčerpanie časových možností. V tom období som samostatne hľadal spôsoby väčšej efektívnosti a profesionality, denne som analyzoval svoje stretnutia a výstupy z nich, aby som sa zlepšoval, bol vyššou pridanou hodnotou pre klienta. Vzdelával som sa nad štandardnú úroveň, hľadal informácie a nové postupy, pracoval na imidži. Už vtedy som patril medzi najlepších obchodníkov a neustále som sa snažil aj rozširovať podnikanie, hoci som vtedy ešte netušil, že aktivity, ktoré som vykonával, sa nazývajú podnikaním. Do spolupráce som pozval Pavla Šuleja. On reflektoval na víziu služby, ktorá nie je štandardná, ale má parameter exkluzivity, so všetkým, čo k tomu patrí. Skupina sa rozrástla aj o dôležitých ľudí, Libora Kovalčíka a Marka Fidesa. Osobný príklad bola motivácia, ktorá nechávala v ľuďoch odkaz, že sa to dá, že sa dá rásť rýchlejšie. Vtedy sme už boli tím, ktorý mal úplne iné ambície, a chceli sme dosiahnuť niečo, na čo treba poriadny a dennodenný výstup zo zóny komfortu.“

Hoci začiatky boli poriadne ťažké, mali pocit, že nič nie je nemožné. Všetci štyria museli na seba zobrať zodpovednosť lídrov, vytvoriť zázemie, systém vzdelávania a zariadiť veci tak, aby fungovali. Vtedy sa pod tlakom začali rodiť nové osobnosti a prvé spoločné úspechy. A dotiahli to až k pobytom v najlepších hoteloch na svete. „Čo rozhodlo, bolo stopercentné sústredenie na podnikanie, absolútne presvedčenie o dôležitosti našej služby a neobmedzený trhový priestor,“ dodáva Marek Fides.

Libor Kovalčík konštatuje na záver: „Táto cesta mi dala viac než len symboliku toho, kam sme sa z tých spacákov dostali. Biznisovo bola pre mňa tiež mimoriadne dôležitá. Vždy som sa na ceste snažil získať čo najviac inšpirácie a know-how. Na tejto tomu nebolo inak, a navyše sme mali možnosť sadnúť si v rámci nášho riaditeľstva opätovne vo štvorici, skoro ako na začiatku nášho podnikania, a dohodnúť sa na novej ére. Na niečom novom, výnimočnom. Výstupom sú plány na skvalitnenie servisu, zapracovanie nováčikov a dlhodobý rozvoj ich kariér, a v neposlednom rade na vybudovanie nových priamych štruktúr. Máme veľkú motiváciu, potvrdenú úspechmi a know-how z prvých rokov podnikania. Veľmi sa na túto novú éru teším.“