Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Tretina Slovákov neušetrí ani cent

22.10.2012

Aká je skutočná úroveň finančnej gramotnosti Slovákov. To si dal za cieľ zistiť prieskum, ktorého realizáciou poverila Nadácia PARTNERS agentúru Focus. Výsledky potvrdzujú, že téma finančného vzdelávania je viac než aktuálna. V základných finančných pojmoch sa orientuje 62,5 % Slovákov. Takmer polovica Slovákov neušetrí zo svojej výplaty ani cent.

Aká je skutočná úroveň finančnej gramotnosti Slovákov. To si dal za cieľ zistiť prieskum, ktorého realizáciou poverila Nadácia PARTNERS agentúru Focus. Výsledky potvrdzujú, že téma finančného vzdelávania je viac než aktuálna. V základných finančných pojmoch sa orientuje 62,5 % Slovákov. Takmer polovica Slovákov neušetrí zo svojej výplaty ani cent.

Nedostatočné vedomosti Slovákov z oblasti financií sa negatívne prejavujú na finančnom správaní jednotlivcov a domácností. Vyplýva to z prieskumu, ktorý v lete uskutočnila agentúra Focus pre Nadáciu Partners. Výsledky naznačujú, že schopnosť ušetriť časť príjmov na Slovensku nie je bežná – až 43 % domácností hospodári tak, že svoje príjmy každý mesiac minie do posledného centu.

S takýmto výsledkom zaostávajú Slováci hlboko za ostatnými európskymi krajinami. Najmä za tými, v ktorých sa platí eurom. V členských štátoch eurozóny dokážu domácnosti ušetriť približne 14 % svojich príjmov. Na Slovensku je pod touto hranicou takmer deväť z desiatich domácností. Kým 43 % z nich neušetrí ani cent, ďalším 42 % ostane na konci mesiaca menej ako desatina ich príjmu. Naopak, tretina slovenských domácností dáva na splátky mesačne približne tretinu svojho príjmu.

„Najslabšie miesta máme podľa prieskumu v oblasti investovania a bankových produktov. O čosi lepšie sme na tom so znalosťami v oblasti poistenia a dôchodkov,“ sumarizuje výsledky J. Mokráňová. Najmarkantnejšie nedostatky však ukázal prieskum konkrétneho finančného správania. Ľudia si nevytvárajú finančné rezervy, viac ako 80 % slovenských domácností odloží mesačne bokom menej ako 10 % príjmu, čo je pod európskym priemerom. Naopak, tretina slovenských domácností dáva na splátky mesačne približne tretinu svojho príjmu. „Tieto zistenia volajú po osvete v tejto oblasti. Finanční profesionáli pri tvorbe portfólií odporúčajú klientom, aby mali rezervu vo výške približne 6-násobku mesačného príjmu. Náš prieskum ukazuje, že Slováci majú stále výraznejšiu tendenciu splácať než šetriť. Nepredvídateľné udalosti ich teda zasiahnu nepripravených a následky môžu byť mnohokrát tragické,“ vysvetľuje J. Mokráňová. Podľahnúť dojmu, že ľudia si svoje financie vedia riadiť sami, by bolo mylné. Viaceré fakty poukazujú na to, že ľuďom chýbajú základné informácie, ako aj základné návyky, ktoré im treba vštepiť, a v otázkach financií im treba poradiť.

Ak už Slováci informácie o peniazoch hľadajú, výber zdrojov nemusí byť vždy práve najšťastnejší. Približne polovica považuje za najobjektívnejší zdroj informácií o peniazoch pracovníkov bánk. Štvrtina obyvateľov sa radí s rodinou a so známymi a 12 % opýtaných dôveruje recenziám a hodnoteniam na internete. „Vyspelosť v oblasti financií spočíva aj v schopnosti posúdiť jednotlivé nástroje finančného trhu a výhodnosť či nevýhodnosť konkrétnych produktov. Prieskum dokazuje, že pri vyhľadávaní dôležitých informácií o financiách ľudia neposudzujú objektivitu a nezávislosť zdroja, dokonca ani jeho fundovanosť, čo môže byť v konečnom dôsledku na škodu,“ vysvetľuje J. Mokráňová.

Pre viac ako polovicu respondentov v prieskume bolo neznáme základné pravidlo investovania – čím bezpečnejšia investícia, ním nižší úrok. Orientáciu v rizikách rozličných typov investícií nezľahčuje ani ich slovné pomenovanie. Vybrať najmenej rizikovú investíciu medzi podielovými, dlhopisovými fondmi a fondmi peňažného trhu dokáže len každý štvrtý Slovák (26 % z respondentov). Tieto vedomosti sú kľúčové pri výbere najvhodnejšieho investičného nástroja, ale napríklad i pri výbere vhodnej stratégie druhého a tretieho dôchodkového piliera.

Zorientovať sa pri výbere vhodného produktu robí Slovákom problém aj pri úveroch. Konkrétne pri posúdení celkovej nákladovosti, tzv. RPMN (ročnej percentuálnej miery nákladov). Po pôžičke s úrokovou sadzbou 10 % a RPMN 16 % by siahlo približne toľko ľudí, ako po nevýhodnejších úveroch s RPMN 25 %a 55 %. Posúdenie nákladovosti úveru je však veľmi dôležité pri výbere každej pôžičky – či ide o hypotekárny úver, spotrebný úver alebo prečerpanie na bežnom účte.

 

Nadácia PARTNERS

Nadácia PARTNERS vznikla v roku 2007 s cieľom podporovať aktivity smerujúce k zvyšovaniu vzdelanostnej úrovne obyvateľstva krajiny, v ktorej pôsobí. Jej zriaďovateľ, spoločnosť PARTNERS GROUP SK, sa hlási k filozofii spoločensky zodpovedného podnikania a dobrovoľne vniesla do svojich obchodných stratégií a aktivít i rozhodnutia, ktoré prispievajú k zlepšeniu stavu spoločnosti. Hlavnou oblasťou záujmu Nadácie PARTNERS je vzdelávanie v oblasti financií. Je dôležité, aby ľudia rozumeli financiám a vedeli s nimi hospodáriť, preto nadácia vyvíja kroky k dlhodobého efektívnemu finančnému vzdelávaniu.