ETIKETA: AKO SA SPRÁVAŤ NA KONFERENCII

18.06.2020

Konferencie spoločnosti prinášajú mnoho spoločenských situácií, ktoré si vyžadujú znalosť etikety. Profesionalita a osobnosť sa prejaví práve tým, ako sa v situáciách medzi ľuďmi budeme pohybovať. Či to bude so šarmom, alebo sa neobídeme bez faux pas, závisí od našej pripravenosti. Oboznámte sa, ako sa správať v rôznych situáciách v pracovnom prostredí, aby ste sa mohli na ďalšom podujatí cítiť ako ryba vo vode.

KTO MÁ PREDNOSŤ PODĽA BIZNIS ETIKETY

  • Nadriadený pred podriadeným
  • Vyššie postavený vo firemnej hierarchii
  • Klienti či obchodní partneri pred najvyššie postavenými predstaviteľmi spoločnosti
  • Pri rovnakom postavení žena pred mužom a starší pred mladším

PODANIE RUKY
O podaní ruky rozhoduje vyššie postavený z hľadiska etikety. Aj keď 50-ročná spolupracovníčka stretne mladšieho šéfa spoločnosti, mala by vyčkať, kým jej podá ruku on. A ako ruku podávať? Ani príliš mdlo, no ani nedrviť či nepotriasať. Pevný, krátky stisk sprevádzaný očným kontaktom a miernym úsmevom sú to, čo sa očakáva. Pri biznis príležitostiach si podávame ruky vždy v stoji, a ak sedíte, mali by všetci, aj dámy, povstať.

DRESS CODE
Ak vás pozvali na biznisové podujatie, riaďte sa údajom na pozvánke a dodržte dress code. Zvyčajne je to business, čo pre pánov znamená tmavý oblek s košeľou a kravatou. Pre dámy je to tmavý kostým alebo jednodielne biznis šaty. V niektorých prípadoch môže byť dress code smart casual, čo v biznisovom poňatí znamená žiadna kravata pre pánov a dámy môžu odložiť kostýmové sako a nahradiť ho napríklad twinsetom, či siahnuť po šatách.

NEPLÁNOVANÉ SITUÁCIE
Pri množstve ľudí a mnohých kontaktoch sa nedá vyhnúť situáciám, ktoré nie sú plánované či príjemné pre zúčastnených. Dajú sa však zvládnuť šarmantne tak, aby z nich všetci zúčastnení vyšli bez spoločenskej ujmy. Prvé pravidlo – čo spadlo, neexistuje. Pokiaľ, samozrejme, nejde o telefón. Platí, že sa nehádžeme za spadnutou servítkou, radšej si vezmeme novú. Personál po nás následne uprace. Kýchnutia a iné prejavy ignorujeme. Známe „na zdravie“ skôr upozorňuje na spoločenský prešľap kýchnutia, takže sa ho radšej vyvarujeme.

NEVERBÁLNA KOMUNIKÁCIA
Neuhýbajte pohľadom, dívajte sa priamo do očí, no nie vyzývavo. Prirodzený pohľad, mierne prikyvovanie hlavou či náznak úsmevu svedčia o vašej pozornosti. Buďte pripravení konverzovať so všetkými účastníkmi rovnakého podujatia, nadväzujte kontakty a hľadajte spoločné témy. Preto ste predsa prišli – aby ste sa čo najviac dozvedeli. Ak sa rozprávate naraz viacerí, počas svojho monológu prejdite pohľadom postupne po všetkých zúčastnených, nik sa nebude cítiť menej dôležitý a udržíte zvýšenú pozornosť. Neskáčte do reči, no majte poruke pohotové pripomienky a doplňujúce otázky.

PRI BUFETOVÝCH STOLOCH
Nezabudnite, že ste sa na podujatie prišli niečo dozvedieť a nadväzovať kontakty, nielen dobre sa najesť. Konverzujte, pýtajte sa, bavte svojich spoločníkov, s ktorými sedíte pri stole. Vyberajte vhodné a aktuálne témy. Švédske stoly sú samostatnou spoločenskou nástrahou. Tu platí zásada zdržanlivosti. Dajte si radšej doma pred odchodom poriadne raňajky, aby ste nemuseli ako prví rabovať coffeebreakové pohostenie. Na spoločenských udalostiach majú dámy dokonca k bufetu prísny zákaz vstupu. Ich partner by ich mal obslúžiť a priniesť im, na čo majú chuť. Možno sa vám to zdá staromódne, oceníte však praktický aspekt. Každá dáma asi pozná útrapy balansovania na vysokých podpätkoch s plným tanierom alebo tŕpnutie, či šál jej drahej večernej toalety nepristane v exoticky vyzerajúcej omáčke. Na biznisových akciách toto pravidlo neplatí. Nenáhlite sa teda na svojej ceste za občerstvením. Spoznať zaujímavého človeka je do budúcnosti určite prospešnejšie ako nevynechať ani jeden z ponúkaných chodov. Pri večerných podujatiach sprevádzaných konzumáciou alkoholu to platí rovnako – všetko s mierou. Určite by ste nechceli pokaziť svoju dlhodobo budovanú povesť za jeden večer len preto, že vám
do hlavy udrelo víno.

PRI JEDLE SA NEROZPRÁVA
Jedno z pravidiel, ktorými nás zásobovali staré mamy. Zrejme preto, aby si od nášho detského džavotania aspoň na chvíľu oddýchli. V skutočnosti však zrejme mysleli, že s plnými ústami sa nerozpráva, čo je bez diskusie. Pri jedle však rozprávať treba, v biznise to platí dvojnásobne. Je to jedinečná príležitosť prebrať dôležité fakty v poloformálnej atmosfére.

AKO PREČ Z NUDNÉHO ROZHOVORU
Zdvorilosť vyžaduje sedem až osem minút. Toľko by ste mali venovať osobe, ktorá vás oslovila na konferencii alebo na večierku. Po tejto lehote sa však môžete ospravedlniť, najmä ak máte v pláne rozhovory s inými, pre vás podstatne významnejšími osobami. Že sa vás niektorí ľudia držia ako kliešť? Aj z takejto situácie musíte bravúrne a diplomaticky vykorčuľovať. Po zdvorilej konverzácii si vymyslite dobrý dôvod, prečo sa presúvate inam. Prípadne zoznámte dotyčného s inou osobou, navrhnite im témy na rozhovor a nenápadne sa vytraťte

SLEDUJTE TVÁRE, NIE OBRAZOVKY
Mobily, smartfóny, iPady – naše dáta sú stále s nami. Neznamená to však, že sa im musíme neustále venovať. Etiketa používania mobilných komunikačných zariadení ešte len vzniká, pravidlo je však jednoduché. Ak sa s vami niekto rozpráva, nepozerajte do mobilu. Rovnako počas prezentácií či prednášok
nechajte svoje aparáty so stíšeným zvonením v taškách. Je jasné, že v dnešnej dobe ich využívame na písanie si poznámok či odfotenie si dôležitého slidu. Ak si potrebujete niečo nutne zaznačiť, zariadenie vytiahnite, napíšte si, čo treba, a opäť ho odložte. Ak chcete niečo zdieľať na sociálne siete, obmedzte sa skutočne len na to najkľúčovejšie a používajte oficiálne hashtagy. Rozhodne nerobte záznam celých príhovorov a prezentácií. Slidy a všetky ostatné materiály vám organizátor dá určite k dispozícii. A ak nie, má na to tiež svoje dôvody.