Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Deň finančnej gramotnosti

02.10.2015

Hlavným cieľom Dňa finančnej gramotnosti je upriamiť pozornosť verejnosti na nedostatky vo finančnom správaní ľudí a ponúknuť efektívne a zrozumiteľné riešenia s cieľom dlhodobého zvyšovania finančnej gramotnosti Slovákov. V podobnom duchu sa niesol aj aktuálny, štvrtý ročník úspešného projektu Nadácie PARTNERS.

Hlavným cieľom Dňa finančnej gramotnosti je upriamiť pozornosť verejnosti na nedostatky vo finančnom správaní ľudí a ponúknuť efektívne a zrozumiteľné riešenia s cieľom dlhodobého zvyšovania finančnej gramotnosti Slovákov. V podobnom duchu sa niesol aj aktuálny, štvrtý ročník úspešného projektu Nadácie PARTNERS.

V súvislosti so septembrovým Dňom finančnej gramotnosti bol aj v tomto roku realizovaný prieskum finančného správania Slovákov. Nadácia PARTNERS v spolupráci s agentúrou Focus zisťovala, či si Slováci pravidelne sporia, a ak áno, aké finančné produkty najčastejšie využívajú. Výsledky reprezentatívneho prieskumu ukázali, že v dlhodobom horizonte si sporí 51 % Slovákov, pričom najobľúbenejším finančným produktom je investičné životné poistenie, ktoré využíva 45 % respondentov, nasleduje druhý (27 %) a tretí (13 %) pilier. 6 % ľudí si navyšuje svoj kapitál prostredníctvom investovania do nehnuteľností a 5 % opýtaných investuje do podielových fondov.

Tlačová konferencia na tému investovanie

Mimoriadne nízky podiel ľudí, ktorí dôverujú podielovým fondom, je dôkazom toho, že pokiaľ ide o investovanie, Slováci sú v tomto smere mimoriadne konzervatívni a tejto oblasti finančného sveta príliš nedôverujú. Predstavitelia Nadácie PARTNERS sa preto pri príležitosti Dňa finančnej gramotnosti rozhodli zorganizovať tlačovú konferenciu, ktorej cieľom bolo priblížiť tému investovania laickej verejnosti a zároveň poskytnúť praktické rady k tomu, ako si formou dlhodobého investovania zabezpečiť dôstojný život na dôchodku. „Ak chcú mať Slováci dôchodok na vyššej úrovni, nemôžu sa spoliehať iba na prvý a druhý dôchodkový pilier a prípravu na dôchodok musia vziať do svojich rúk. Z tohto dôvodu sme sa rozhodli priniesť zjednodušený pohľad na investovanie, s cieľom vzdelávať Slovákov v tom, ako investíciám správne rozumieť,“ vysvetľuje Juraj Juraj, správca Nadácie PARTNERS.

Tlačovej konferencie sa okrem predstaviteľov nadácie a spoločnosti PARTNERS GROUP SK zúčastnili aj finanční odborníci zo spoločnosti Pioneer Investments a z webového portálu Finančný kompas. Petr Zajíc, riaditeľ úseku investícií Pioneer Investments ČR prezentoval pohľad na aktuálnu situáciu na finančných trhoch, so zameraním na identifikáciu vhodných investičných príležitostí, ktoré súčasná ekonomika ponúka aj bežným klientom. Na konkrétnych príkladoch demonštroval mimoriadnu efektivitu dlhodobého pravidelného investovania a naopak, vysokú stratu hodnoty peňazí pri ich ukladaní na bežný účet.

Maroš Ovčarik, výkonný riaditeľ Finančného kompasu prítomným predstavil novú sekciu porovnávacieho portálu, ktorá návštevníkom približuje základnú terminológiu a informácie z oblasti investovania a taktiež umožňuje prehľadné porovnanie výnosnosti viac ako 500 fondov. M. Ovčarik ďalej predstavil porovnanie výnosov z podielových fondov s výnosmi na bežnom sporiacom účte. Pri pravidelnom mesačnom vklade vo výške 64 eur (priemerná suma smerujúca na sporenie podľa prieskumu Nadácie PARTNERS) sú výsledné rozdiely obrovské, pochopiteľne v prospech podielových fondov. Pravidelné investovanie v horizonte desiatok rokov môže klientom priniesť stovky eur mesačne navyše k vyplácanému dôchodku z I. a II. piliera.

Skôr teoretické informácie boli úvodom k praktickým radám, ktoré ponúkla Andrea Straková, Executive Manager PARTNERS GROUP SK. Veľa ľudí často nevie zhodnotiť, akú sumu by si mali pravidelne odkladať aby im to vo finále prinieslo požadovaný úžitok. Rozhodujúcimi faktormi pri zabezpečení dôchodku je výška aktuálneho príjmu a vek sporiteľa, pričom vhodnou pomôckou je vzorec v tvare: vek/3 = % z príjmu. „Ak hovoríme o 30 ročnom človeku, pri dodržaní vzorca stačí, ak si sporiteľ odkladá 10 % zo svojho príjmu. Dôležité je povedať, že výsledná suma sa vzťahuje na to, aby si človek udržal svoj príjmový štandard, teda aby jeho príjmy neklesli,“ objasňuje A. Straková. Najväčším rizikom investovania je podľa nej neinvestovať. „Dlhodobá inflácia je na úrovni 3 % a v dnešnej dobe ešte nižšia, čo sa odráža na historicky najnižších úrokových sadzbách. Preto musíme hľadať aktívum, ktoré nám zarobí viac ako 3 %, v opačnom prípade sa vystavujeme riziku, že reálna hodnota našich peňazí bude nižšia,“ dopĺňa.

Téma komunikovaná na tlačovej konferencii jednoznačne zaujala prítomných novinárov, vďaka čomu získala cenný priestor v podobe mediálnych výstupov v atraktívnych médiách, medzi ktorými nechýbali webové portály sme.sk, cas.sk či aktualne.sk. Televízia Markíza zaradila reportáž z tlačovej konferencie do svojho hlavného spravodajstva.

„Našou ambíciou bolo poskytnúť verejnosti vysoko kvalifikované, no zároveň zrozumiteľné informácie tak, aby sa téma investovania dostala do povedomia ľudí a aby sa rozprúdila celospoločenská diskusia, ktorá v konečnom dôsledku pomôže Slovákom prekonať ich obavy z investovania ich finančných prostriedkov. Výstupy v najsledovanejších slovenských médiách sú znakom toho, že rozhodnutie komunikovať práve túto problematiku bolo správne,“ hodnotí úspech zvolenej témy J. Juras.

Dni finančnej gramotnosti v Bratislave

Tlačová konferencia sa konala len pár dní predtým, ako podujatie s názvom Dni finančnej gramotnosti zavítalo do hlavného mesta. Nadácia PARTNERS a spoločnosť PARTNERS GROUP SK si aj tento rok zabezpečili atraktívne priestory bratislavského nákupného centra Aupark a počas dvoch dní (8. a 9. septembra) ponúkli návštevníkom možnosť dozvedieť sa viac o spravovaní osobných financií a zabezpečení optimálnej finančnej kondície. Návštevníci si popritom mohli zmerať výšku svojho finančného kvocientu a zapojiť sa tak do súťaže o zaujímavé ceny. Zo všetkých súťažiacich sa šťastie usmialo na Ľubomíra Pastierika, ktorý získal iPod Shuffle a Filipa Jánoša, výhercu prvej ceny v podobe MacBook Air.

Spolupracovníci PARTNERS GROUP SK mali pri komunikácii s návštevníkmi skvelú príležitosť nadviazať na médiami komunikovanú tému investovania a potenciálnym klientom predstaviť možnosti, ktoré, z pohľadu dlhodobej tvorby aktív, ponúka produktové portfólio spoločnosti PARTNERS GROUP SK. „Mimoriadne nás teší každoročný záujem našich spolupracovníkov o participáciu na projekte Dni finančnej gramotnosti. Ich aktívna účasť je pre nás dôkazom, že zdieľajú hodnoty našej spoločnosti a vnímajú dôležitosť ich úlohy v procese dlhodobého zvyšovania finančnej gramotnosti Slovákov,“ hovorí J. Juras.