Aktivita je nevyhnutnou podmienkou úspechu

16.10.2015

Fanúšik kníh, ktorý nachádza inšpiráciu pre biznis aj v duchovnej literatúre. Pripúšťa, že skutočných ciest k úspechu je menej ako počet kníh o osobnom rozvoji. Jeho recept na úspech má pritom len dve hlavné ingrediencie. Executive Manager PARTNERS GROUP SK Juraj Pohl.

Fanúšik kníh, ktorý nachádza inšpiráciu pre biznis aj v duchovnej literatúre. Pripúšťa, že skutočných ciest k úspechu je menej ako počet kníh o osobnom rozvoji. Jeho recept na úspech má pritom len dve hlavné ingrediencie. Executive Manager PARTNERS GROUP SK Juraj Pohl.

Vo svojom prvom rozhovore pre Partners News (august 2013) ste priznali, že ste zaťažený na knihy. Čo vás zaujalo v poslednom čase?

V tomto čase u mňa prevládajú knihy, ktoré sa priamo netýkajú biznisu – mix duchovna, zdravého životného štýlu, stravovania. To sú knihy, ktoré som čítal naposledy. K biznisu mala asi najbližšie kniha o tom, ako si zladiť život a pracovný čas. Snažím sa, aby to bolo pestré, z každého rožka troška. (Smiech.)

Mnohí tvrdia, že duchovná literatúra býva často pokladnicou myšlienok, ktoré sú uplatniteľné aj v biznise. Je to aj vaša skúsenosť?

Práve preto mám pri čítaní taký široký záber. Dáva to človeku akýsi nadhľad nad vecou, čo je veľmi užitočné. Jednou z kníh, ktoré som nedávno čítal, je aj Šlabikár šťastia – dielo slovenského autora, ktoré môže človeku tiež výrazne pomôcť rozšíriť svoj obzor a získať dostatočný nadhľad nielen nad životom, ale aj nad biznisom, ľuďmi okolo nás, komunikáciou s nimi.

Na Slovensku to tak možno nevyzerá, no ak by ste v zahraničí pátrali po publikáciách o osobnom rozvoji, našli by ste tisícky titulov. Je toľko rôznych spôsobov osobnostného rastu, alebo ide o tisícky recyklácií rovnakých princípov?

Povedal by som, že tá posledná možnosť má k pravde najbližšie. (Úsmev.) Prevažná väčšina postojov, pohľadov, právd a princípov je univerzálna a pre úspech v podstate nevyhnutná. Všade sa kladie dôraz na fokus a disciplinovanú vytrvalosť, čo je koncept ježka, a bez neho sa len ťažko pohnete vpred. Rozdiel je len v tom, akú cestu sa tieto publikácie snažia svojim čitateľom prezentovať. Niekto sa s pomocou univerzálnych princípov úspechu dostane ľavou cestičkou, iný pravou, no vždy pôjde o podobné princípy vedúce k rovnakému cieľu.

Čo znamená koncept ježka?

Ak by som to mal zjednodušiť, ide o zameranie sa na jednu vec – produkt, službu, systém –, ktorú vyšperkujem do dokonalosti. V prenesenom zmysle ide o príklad z prírody. Taká líška je prefíkaná, má milión spôsobov, ako môže zaútočiť na ježka. Ten má len jediný spôsob obrany – schúlenie sa do klbka, čo ho pred líškou spoľahlivo ochráni. V našej praxi to znamená potrebu zamerania sa na jednu vec, ktorú budeme robiť dokonale. V biznise tak dosiahneme vysokú kvalitu služby, ale aj dobré meno a dlhodobý úspech. Množstvo firiem začína tak, že sa najskôr venujú jednému produktu alebo službe, neskôr k nej pridávajú ďalšie a ďalšie a v konečnom dôsledku sa stratia v množstve rozličných cieľov. Mimochodom, platnosť tohto princípu možno nájsť aj pri štúdii najúspešnejších firiem. Jedna takáto analýza má na Slovensku podobu knihy Z dobrého skvelé.

Má tento koncept význam aj pre ľudí, ktorí sa nevenujú biznisu?

Určite áno. Nech už človek chce byť úspešný v čomkoľvek, nepríde to samo. Potrebuje mať určitý návod, systém, ktorý sa dá naučiť, vytvoriť alebo aj kúpiť. Niečo, čo ho naučí robiť správne veci správnym spôsobom.

Ak by ste si prelistovali archív všetkých rozhovorov v Partners News, zistili by ste, že viaceré mená sa medzi najúspešnejšími objavujú viackrát. Má úspech týchto ľudí tiež nejakú spoločnú črtu?

V prvom rade majú spoločné to, že sú aktívni. Aktívnejší ako všetci ostatní. To je základ. Hovorí sa, že priemerná hlava, ktorá je aktívna, to dotiahne ďalej ako inteligentná bez akejkoľvek aktivity. V našom biznise to platí na sto percent. Len si spomeňte na film Forrest Gump. Forrest môže byť príkladom človeka, ktorý síce nad vecami príliš nerozmýšľa, no tvrdo pracuje, je aktívny a úspešný prakticky v každej oblasti. Aktivita je teda pre úspech nevyhnutná podmienka. Samozrejme, nie je na škodu, ako je človek aj inteligentný. Je to dôležité najmä preto, aby neopakoval neustále rovnaké chyby, aby sa z nich dokázal poučiť a zmeniť sa k lepšiemu. Povedal by som, že toto je základ každého individuálneho úspechu.

Na to, aby bol človek neustále aktívny a dokázal sa preniesť aj cez prípadné neúspechy, je dôležitá aj motivácia. Čo ťahá vás?

Rád sa zlepšujem a svojím spôsobom som k tomu aj nútený. Vyžaduje si to trh a ja to cítim aj vidím. Jedna z veľkých motivácií v našej brandži je aj to, že ak máte v tíme napríklad dvadsať ľudí, musíte im byť vzorom. Líderstvo sa zvykne kategorizovať do štyroch základných skupín – výkonnostnej, funkčnej, vedomostnej a morálnej. V niektorej sa musíte nájsť, aby ste mohli byť vzorom pre iných. Ale povedal by som, že keby sme mali hovoriť úplne konkrétne, našli by sme určite viacero rôznych prvkov. V našom biznise však veľmi pomáha to, že skutoční lídri sa snažia byť príkladom pre iných.

Ktoré miesto medzi motivačnými faktormi patrí peniazom?

Keď som začínal, peniaze boli pre mňa určite jedným z najdôležitejších motivácií. Dnes už však hlavnou prioritou nie sú. To sa často stáva vtedy, keď človek dosiahne na úroveň, na ktorej sa už nemusí zaoberať uspokojením svojich základných potrieb. A je to aj môj prípad.

Pred niekoľkými týždňami zaznamenali akciové trhy prudké výkyvy a médiá boli plné správ o „čiernom pondelku“, o panike investorov. Zaregistrovali ste to aj vy?

Registrujem to, samozrejme, ale z nášho pohľadu to nie je nič výnimočné, len klasická korekcia trhov, ktorá z času na čas vystrieda obdobia rastu. Svojim spolupracovníkom, ale aj klientom sa v prvom rade snažím vysvetliť, že keď sa takýto pokles na finančných trhoch vyskytne, v prvom rade je to príležitosť lacnejšie kúpiť a nie dôvod prepadať panike. Keď investujete pravidelne a dlhodobo, takéto situácie na trhoch by vás mali skôr tešiť ako desiť. V budúcnosti budú ďalšie podobné korekcie a prepady, to už patrí ku koloritu trhov.

Takže vaši klienti sú proti hrôzostrašným mediálnym správam imúnni?

To nie, zaznamenal som viacero reakcií klientov na podobné správy a spolu sme túto tému riešili. Jednou z možností, ktoré majú v programoch pravidelného investovania, je online prístup a každý vidí kedykoľvek stav svojho účtu a jeho vývoj. Je to vynikajúca možnosť, no v takýchto obdobiach aj dvojsečná zbraň, pretože ľudia majú tendenciu pozerať sa na svoj účet až príliš často. To spôsobuje stresy a otázniky. Osobne si však dávam pozor na to, aké informácie dostávajú v médiách priestor. Nie každej treba bezvýhradne veriť. Mnohí si neuvedomujú, že médiá nie sú objektívnym zrkadlom pravdy. Väčšina z nich má svojich súkromných majiteľov a tí majú tiež svoje špecifické záujmy. Z takýchto médií sa potom dozvieme to, čo ich majitelia chcú, aby sme sa dozvedeli. Aj tu má už spomínaný nadhľad dôležité miesto.